De miljoenendeal waarmee internetgigant Yahoo de nieuwsapp van een 17-jarige Brit overnam, blijkt een pr-stunt. Het ging Yahoo om de technologie achter de app.
“Enkele tientallen miljoenen dollars” legde Yahoo volgens The Wall Street Journal op tafel voor Summly, de nieuwsapp van de 17-jarige Nick D’Aloisio.
Summly analyseert tekst van webpagina’s en vat die tekst samen in korte alinea’s en keywords, zodat iedereen in één oogopslag kan zien waar de site over gaat. Dat kan erg handig zijn, omdat nog heel veel websites niet voor het kleinere telefoonscherm zijn geoptimaliseerd en het laden vaak erg traag gaat.
Yahoo uit op technologie
De miljoendeal met Yahoo was een ongekend succes voor de jonge Brit. Dat een tiener met een eigen app zo snel kan cashen, is zeldzaam. Maar de deal blijkt nu wat minder sexy dan oorspronkelijk voorgesteld, schrijft Business Insider.
Yahoo was vooral uit op de kennis van SRI International, het bedrijf dat verantwoordelijk was voor de technologie achter Summly. SRI had een belang in Summly.
Met de aankoop van SRI kreeg Yahoo ook de app van D'Aloisio in handen. Vervolgens zocht Yahoo de publiciteit met de 17-jarige Brit.
D'Aloisio verdient credits
Toch verdient D'Aloisio lof voor zijn startup Summly. Hij programmeerde de eerste versie van de app, laat een woordvoerder van Yahoo weten aan Business Insider. Later werd SRI erbij betrokken om Summly verder te ontwikkelen.
Ook het ondernemerschap van D'Aloisio valt te prijzen. Hij zocht contact met de juiste bedrijven om Summly uit te bouwen.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl